Pad Thai en Bounty's - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu Pad Thai en Bounty's - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu

Pad Thai en Bounty's

Blijf op de hoogte en volg Charley

09 Juni 2016 | Thailand, Bangkok

Het voelt als gisteren maar het is alweer vier weken geleden dat we afscheid van de ouders en Rox namen. In die tussentijd hebben we Thailand aangedaan en zijn we inmiddels al vier maanden op reis.

Thailand was het land van uiterste. Zo had je chaos en drukte in Bangkok en ruimte en pure rust in Koh Lanta. Zo was het de ene dag onbewolkt en bloedheet en de volgende dag bewolkt met een flinke bui. Zo waren sommige Thaise mensen alleen bezig geld aan je te verdienen en waren andere Thaise te aardig voor woorden zonder enkele bijbedoeling. Tuurlijk was Thailand niet zo zwart/wit en zat er nog genoeg tussen in. Hierbij onze belevenissen.

Vanuit HCMC vlogen we naar Bangkok, dit ging allemaal snel en voorspoedig. Even wat Thaise bath pinnen en op naar een taxi. Deze chauffeur moest wel even geattendeerd worden op het feit dat hij z'n meter aan moest zetten, ach dat kan gebeuren. In Thailand wordt er weer links gereden, gek dat dit voor ons nu juist normaal begint te worden. We worden afgezet bij een mooi en vooral schoon hostel, waar we na het eten meteen gaan slapen.
Onze eerste dag in Bangkok merken we dat het weer lekker tropisch warm is. We bezoeken Khao San Road. De backpackers straat van Bangkok, met vele eettentjes en marktkraampjes. We struinen wat door de stad opzoek naar het paleis. Het plan wordt verstoord door een hele vriendelijk (ogende) Thaise man die meldt dat het paleis dicht is. We nemen in plaats een tuktuk naar de marmeren tempel. Al snel blijkt dat de chauffeur bijbedoelingen heeft. Zo worden we bij een kledingmaker afgezet zonder hierom gevraagd te hebben. De chauffeur krijgt hiervoor een toelage of benzinebonnen. We maken duidelijk hier niet echt van gediend te zijn en naar de marmeren tempel te willen. Na ons bezoek blijkt onze chauffeur verdwenen, dit vonden wij alleen maar prima. We struinen verder op eigen houtje en vermaken ons prima. In de avond eten we voor het eerst pad Thai, heerlijk!
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Poging nummer twee we gaan op naar het paleis. Het paleis wordt omgeven door tempels en veel ander moois. Helaas moeten we een lange broek of rok aan, die we over onze korte zomer kleren aan trekken. Je snapt het al, bloedheet. Het is ook super druk met grote groepen chinezen en vele paraplu's. Eenmaal binnen weten we niet waar we moeten kijken zoveel moois. Muurschilderingen, grote poppen, gouden pagodas, mozaïek gebouwtjes en een mooi versierde tempel. Vervolgens lopen we naar het paleis, dat naar onze mening uit een sprookje geplukt is. Maagdelijk wit en een mooie groene tuin ervoor.
We verplaatsen ons met de water taxi voor 1 euro naar een andere buurt in Bangkok. Hier gaan we op een fiets tour bij Co van Kessel. Met een klein en gezellig groepje trekken we er op uit. We fietsen door smalle steegjes door Chinatown waar we stoppen bij een tempel en we allen een wens mogen doen. Daarna fietsen we door een smalle en erg drukke markt (nog steeds in Chinatown). We stappen met de fiets op de boot op weg naar de overkant. Hier bezoeken we een tempel met een immens grote zittende Bhudda. We offeren een Lotus bloem en slaan nog op een grote bel voor geluk. Met onze tour zijn twee gidsen op pad, we mogen hun alles vragen. Zo leren we veel over de cultuur en gewoontes. We pauzeren nogmaals waar we bij een local wat drinken en Thaise snacks krijgen. Dan zit onze tour er op en gaan we met de watertaxi naar khao san road om te eten, pad Thai.
Omdat we de hitte en drukte even zat zijn nemen we een tuktuk op naar de shoppingmalls. Het wordt een dollemansrit met een vrij gestoorde bestuurder. We komen zonder kleerscheuren aan, dankzij Sint Christoffel onze beschermer die we om onze nek dragen. We worden afgezet bij Siam Square, en bezoeken een mall met 7 verdiepingen. We shoppen wat en daarna gaan we naar de film. Voor de film begint moeten we allen opstaan uit respect coor de koning en wordt er een lied afgespeeld. Dan moeten we weer een tuktuk scoren - no shopping!
We hebben ook een nieuwe vriend gemaakt, genaamd 7 eleven. Als het te warm werd bood hij altijd koelte, bij uitdroging bood hij altijd water en bij de lekkere trek bood hij keuze genoeg. Met onze favoriet de tosti voor 60 cent, en dat op elke hoek van de straat. De laatste dag in Bangkok sjokte we nog wat rond, langs de wat Saket en maakten we ons klaar voor onze busreis naar het zuiden. De nachtbus zou ons in zo'n 14 uur naar Railay Beach brengen. Met eerst een hele grote bus, vervolgens een minivan en een longtail boat. We worden gedropt bij een steiger die gemaakt is van een soort lucht kussens. Stabiel is anders, en met onze backpacks om hobbelen we als twee kneuzen snel het land op. Het eiland is omringd door prachtige kalkrotsen met rode vegen en de rotsen zitten vol met groene bomen. Ons hotel zit aan de mangrove kant van het eiland, dus hier geen strand. We lopen in een paar minuten naar de west side voor een adembenemend strand. Het strand is wit en zacht, het water blauw en warm. Ook het strand wordt omringd door prachtige rotsen en afgeschermd door de jungle. Wauw niet slecht. Na heel veel gezwem en wat gezon genieten we hier ook nog van de zonsondergang.
De volgende dag gaan we naar Pra Nang Beach, een strand op een andere plek van het eiland. We lopen hier praktisch door de rotsen heen en worden vergezeld door grote families apen. We zwemmen en zonnen en genieten van het uitzicht, wederom prachtig. In de namiddag relaxen we bij het zwembad van ons hotel en spelen we een potje kaart: weer even wennen zo met z'n tweetjes. Tijdens het eten worden we verast door onze eerste tropische storm. Het regent pijpenstelen en de bliksem zie je in de verte inslaan. Geeft een mooi gezicht zo in de zee.
Deze ochtend nemen we de ferry naar koh phi phi. Op zee stappen we over van onze longtail boot de ferry op. Deze ferry heeft luxe stoelen en airco, niet geheel onbelangrijk. Bij aankomst zien we al snel dat phi phi ook vele rotsen rijk is. Wat ook opvalt is dat het toeristische gehalte een stuk hoger is. Er is een heel dorp met veelal souvenirs en kleding, en hier worden we herenigd met onze verloren vriend: 7 eleven. We besluiten naar het viewpoint te gaan. Helaas missen we een bordje waardoor we er denk zo drie keer langer over doen, goed voor onze tan denken we maar. We voelen ons ook extra voldaan als we aankomen, en uiteraard een prachtig uitzicht hebben. We nemen de goede weg terug en gaan opzoek naar een plek op het strand. Phi phi heeft twee baaien. Bij de eerste baai is het eb dus is het zwemmen niet ideaal. Vele duizende krabbetjes komen dankzij deze rust tevoorschijn. We gaan op pad naar de andere kant en hier vinden we een heerlijke plek.
De volgende ochtend worden we in een avontuurlijke bui wakker, en wat doe je dan? Op avontuur natuurlijk. Wij gingen opzoek naar rustige en afgelegen stranden. Via strand, bospaadjes en rotsen kwamen we bij meerdere uitgestorven baaitjes met een hoog bounty gehalte. Na geschommel, geklim en geklauter stortten we onszelf in een baai om naast eten niet veel anders te doen. Een heerlijke dag die we afsluiten met een overheerlijke pad Thai.
Vandaag gaan we op snorkel excursie, en eiland hopping. Op onze eerste stop tijdens het snorkelen worden we bezocht door wat kwallen, ik houd het hier snel voor gezien. De tweede stop is monkey eiland. Waar op de rotsen verschillende aapjes relaxen, terwijl er door passerende toeristen vanaf bootjes eten naar hun toe wordt gegooid. Klinkt als 'de leven'. Vervolgens bezoeken we Maya beach, bekend van de film The Beach. Het is hier prachtig maar ietwat druk. We varen om het eiland mee om aan de achterkant te snorkelen. Wauw wat is het water blauw en wat een prachtige vissen in alle kleuren en vormen. Beer heeft de grootste lol als hij een propje rijst op me gooit en ik aangevallen word door wel heel veel vissen. We bezoeken nog de blue Lagoon, Shark eiland en bamboo eiland. Onderweg is het prachtig, zoveel mooie rotsen en blauw water. Ik blijf maar foto's maken! Aangezien we ontbeten en lunchten met rijst vonden we dat we wel een pizza als avondeten verdiend hadden
Op naar het volgende eiland Koh Lanta. We komen aan en het is totaal anders. Echt een haventje zonder toeristische poespas. We betalen 10 bath om binnen te komen, dit noemen ze cleaning fee. We worden ontvangen door een groep tuktuk drivers. Opvallend is dat de meerderheid vrouw is, we nemen plaats in een andere tuktuk dan we gewend zijn. Een scooter met aanhang wagen. Berend gaat een harde strijd aan en weet een mooi prijsje te maken. Bij het hotel wordt ons een upgrade van onze kamer aangeboden, een kamer op tweede verdieping met balkon met uitzicht over zee. We zijn verkocht, en betalen een paar euro meer voor deze luxe. Had ik al gezegd dat er een bad in deze kamer zat? Koh Lanta is een wat groter en rustiger eiland met veel mogelijkheden. Hier maken we de eerste dag alleen geen gebruik van, we zijn luier dan lui en genieten van onze luxe kamer. In de middag zwemmen we nog twee baantjes en hiervan zijn we zo uitgeput dat we op ons balkon moeten bijkomen. Het weer is trouwens niet heel goed, dus luieren op het strand zit er vandaag niet in. We maken in de avond nog wel een strandwandeling over een redelijk uitgestorven strand, op een eng zeemonster na. Tijdens het eten krijgen we bezoek van honderden vliegjes. Deze vliegen trekken op hun beurt weer kikkers sn salamanders aan, gezellige boel zo. In koh Lanta zijn bijna alleen maar kleine restaurantjes aan huis. Je eet hier dus eigenlijk altijd bij een local thuis, en dat proef je. Heerlijke gegeten( ja pad Thai, uiteraard). Heerlijk en authentiek, met gezellige Thaise muziek.
Vandaag gaan we op ontdekking, we huren een scootertje en scheuren over het eiland. Het weer is gelukkig bijgetrokken, alleen is de zee nog te wild om in te zwemmen. We bezoeken meerdere baaitjes en stranden; o.a. Kantiang bay en au nei beach. Onderweg worden we begroet door aapjes en een varaan. Onze scooter sputtert zo nu en dan tegen als we de berg op proberen te komen, maar het blijft een heerlijk gevoel zoveel vrijheid met de zee aan je ene hand en aan de andere kant groene bossen. We lunchen met een heerlijke Thaise pannenkoek. We bezoeken ook de Old town waar we een heerlijke fruit juice drinken. Dan nog even chillen bij het zwembad. Morgen naar het volgende eiland, Koh Samui.
Het weer is vandaag dramatisch, het stopt gewoon niet met regenen. Gelukkig zitten we droog in de bus, 12u later komen we aan op de pier van Koh Samui. Ons hotel is nog luxer dan het vorige met een kingsize bed en een flatscreen met veel Amerikaanse zenders. Wij zitten hier dus wel goed.

• 09 Juni 2016 - 19:53

Hettie:

4 maanden alweer ?? waanzin. Aan de ene kant lijkt het of jullie al een eeuwigheid weg zijn en aan de andere kant lijkt het gisteren dat jullie vertrokken. De foto's vind ik er ook geweldig steeds bij, dat maakt het verhaal echt af ! Jullie staan ook zo blij op alle foto's ! x