Hong kong has it all - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu Hong kong has it all - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu

Hong kong has it all

Blijf op de hoogte en volg Charley

24 Juli 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Op het vliegveld van Bangkok nemen we afscheid van Robin. Rustig lunchen we nog wat, tot we er achter komen dat het in Thailand een half uur later is dan in Myanmar, en we op dit moment moeten boarden. Lichtelijke stress, helemaal als we bij de Duane komen en de rij tot Tokyo staat. Redelijk asociaal dringen we voor en leggen we ons probleem uit bij de grondstewardessen. Super relax dat we bij de priority rij mogen staan. Helaas moeten we boarden bij gate 22, dit is nog een eind weg dus rennen we door het vliegveld. Maar eind goed al goed, als we bij de gate komen blijkt het vliegtuig er nog niet eens te zijn. Pff stress voor niks. In het vliegtuig kunnen we even bijkomen en uitrusten. Niet veel later worden we verwelkomd met schitterend uitzicht. Duizenden lichtjes stralen ons toe vanuit honderden wolkenkrabbers. Het contrast met Myanmar had niet groter gekund. We zijn in Hong Kong
Het vliegveld is nieuw, modern en mega groot. We stappen aan boord van een treine die ons naar de bagage brengt. Dit gaat allemaal weer snel een voorspoedig. Met de sneltrein zitten we 24 min later in centrum van Hong Kong en een pendelbus brengt ons naar het hotel. De hotelprijzen van Hong Kong zijn heel erg hoog dus om betaalbaar te slapen zitten we in de zogenaamde Chungking Mansions. Een grote flat met zo'n 30 verschillende hotels. Via booking.com hadden we een best mooie kamer gevonden, we waren benieuwd. Via een lift van 1 vierkante meter kwamen we aan op de 13e verdieping, de eigenaar bracht ons naar de kamer en het had niks weg van de foto op booking. Twee mini bedjes waren in de kamer gepropt. Het was al laat en we waren moe dus we gingen liggen en slapen. Helaas kwam ik er achter dat het bed deelde met nog wat bewoners... De volgende ochtend pakten we snel onze tassen en gingen we opzoek naar een ander hotel. We vonden een schoon hotel met lieve mensen waar we de verdere nachten heerlijk hebben geslapen. Na deze kamer switch gaan we Hong Kong in. Het is prachtig weer met een helder blauwe hemel. Perfect om van de skyline te genieten. Aan het water kan je deze skyline prachtig aanschouwen, wat een gebouwen. Erg indrukwekkend. Met de starferry steken we het water over naar Hong Kong Island. Hier lopen we naar de peak tram. Een oud rood trammetje die de berg opgaat met een hoek van 33 graden. Eenmaal boven bezoeken we de peak tower. Wauw wat een uitzicht, we staan 426 meter boven zee level en door het heldere weer kunnen we alles goed zien.
Via hele dure winkelstraten en via de Hollywood road komen we bij de Mo Man tempel. De wierookgeur komt je al van verre tegemoet. Als we binnen lopen zien we dan ook grote spiralen wierrook aan het plafond hangen. Doordat er veel rook hangt worden de binnenkomende zonnestralen op prachtige manier weerkaats. Dit geeft de tempel een magisch gevoel. In de namiddag bezoeken we nog wat shoppingmalls. Ook bezoeken we nog de langste roltrap ter wereld. Dit kwam ooit in een aflevering van wie is de mol?
Als het donker wordt lopen we nogmaals naar het water voor de skyline. Om 8 uur begint namelijk de symphony of lights. Vol spanning wachten we af, er komt een spannend liedje door de speakers en we zitten er helemaal klaar voor. Dan verschijnen er op elke wolkenkrabber groene lasers. Nou nu komt het hoor. Maar dat was het. Hahah super droog , maar de skyline was verder prachtig hoor.
Onze twee dag in Hong Kong bezoeken we met de metro en bus een attractie dat een stuk buiten de stad ligt. Hier staat namelijk een big boeddha op een berg. Aangezien wij al de nodige boeddha's hebben gezien worden wij meer gegrepen door de Monastry die er naast staat. Een tempel waarvan je ook verwacht dat een Chinese tempel er uit hoort te zien. Met draken en versiersels in felle kleuren. Na hier een rondje gelopen te hebben gaan we terug met de bus. Bij het eindstation zit een groot outlet shopping center, bij Nike kunnen we even los. Terug in het centrum bezoeken we de Temple Street night market. Deze markt heeft vele gadgets en hebbedingetjes, erg leuk om over te struinen. Via deze markt komen we in het Mong Kok district. Een erg hyper wijkje met vele lichtgevende uithangborden. Wij halen een bak sushi om het in de sitting out area even weg van alle hectiek op te eten.
De volgende ochtend gaan we eerst langs de wasserette om onze was op te halen. We zijn redelijk gestresst als blijkt dat de man onze was niet meer kan vinden: of we niet later terug willen komen. We eten de stress van ons af in het Kowloon park. Daarna nemen we de ferry naar Macau. Macau is een speciale administrative regio van de Volksrepublieken China(net als Hong Kong). Het is gesticht door de Portugezen in 1557, en was daarmee de oudste Europese kolonie in China. Maar is nu vooral bekend door de vele en grote casino's die hier aanwezig zijn.
Bij de aankomst pakken we de gratis shuttle richting het oude deel. We stappen uit bij Grand Lisbao en Lisbao casino. We nemen binnen even een kijkje maar gaan daarna snel door naar het stadje. Zoals bekend is Macau bezet geweest door de Portugezen en hier zie je nog veel van terug. De bordjes zijn naast Chinees en Engels ook Portugees. We komen op het Senado Square, en het voelt alsof we in Lissabon zijn, heel gek. Via winkelstraatjes komen we bij de overblijfselen van de Sao Paulo. Hier hebben we alles wel gezien op naar het nieuwe deel Cotoi, naar de strip. Net als in las Vegas staan hier vele casino's. Grote en protserige gebouwen die ver de hemel in rijken. We beginnen bij het onwijs grote Studio city, naast een casino is dit een amusementspark op zich. Het lijkt of je door een filmstudio loopt, shoppen en eten kan hier ook. In de stijgers staat nog de Parisian, de Eiffeltoren is wel al af. Door naar de Venetian. Een prachtig Italiaans gebouw met riviertjes en bruggetjes. Binnen blijkt het nog mooier als de gondels onder je door varen en het dak beschildert is met blauwe lucht en wolken. Net alsof je je onder de zomerzon in Venetië bevindt. Ook hier kan er naar hartelust geshopt worden. Met de shuttle en ferry keren wij echter weer naar Hong Kong.
Vandaag gaan we naar het strand. Met de metro en vervolgens een heuse dubbeldekker bus komen we aan bij Repulse Bay. Het is heerlijk weer, dus op het strand en op de boulevard is het gezellig druk.
In de avond bezoeken we nog de ladies market en de sneaker street.
De volgende ochtend gaan we vroeg uit bed en enthousiast dat we zijn op pad. Vandaag staat het Ocean park namelijk op de planning. Een amusementspark en aquarium in een. Het pretpark staat op een berg wat de nodige moeite kost om van de ene attractie naar andere attractie te komen. Maar het geeft ook iets extra's. Sommige achtbanen staan namelijk op een klif langs de zee. De achtbanen krijgen dus een extra kick. We bezoeken een aquarium met allemaal haaien, en een super groot aquarium met manta Rays en grote vissen. Ook bezoeken we nog even de panda's tijdens voedertijd.
Dan is vandaag al weer de laatste dag in Hong Kong. We bezoeken nog de Tin Hau tempel voor we naar de goudvis markt gaan. In China wordt een goudvis gezien voor geluk.
Dus kan je op de dagelijkse Mong Kok goudvismarkt aan de Tung Choi Street in Kowloon zakjes met goudvissen kopen om je geluk af te dwingen. We zien hier allerlei variëteiten. We relaxen nog in de mall en bij de bios. als de film afgelopen is, is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Hier vliegen we door naar het volgende land. Taiwan.

Hong Kong was heerlijk en weer totaal anders ten opzichte van de afgelopen maanden. Luxe, modern en hoge prijzen. Maar zoals de titel al deed vermoeden Hong Kong heeft alles. Naast grote shoppingmalls met 12 verdiepingen en luxe restaurants heeft het ook grappige marktkraampjes. Hong Kong heeft ook tempels, natuur en stranden. We hebben ons geamuseerd in het Ocean park maar ook in stilte genoten van de wolkenkrabbers.
Misschien tot ooit weer

• 25 Juli 2016 - 12:14

Mijke:

Ik ben blij verrast elke keer dat je toch weer een blog plaatst chars, haha zo ben ik toch wat meer op de hoogte. Als ik het zo lees, shoppen jullie je wat af elke keer. Past dat allemaal nog wel in de backpack? hahaha

En de was uiteindelijk wel terug gevonden neem ik aan?

Naar het strand in china, ik had t niet bedacht hahaha maar tof!

x

• 25 Juli 2016 - 15:33

Hettie:

Het lijkt me wel byzonder om steeds weer nieuwe landen te bezoeken, achter elkaar bedoel ik, met al de verschillen in gebouwen, cultuur, natuur enz. enz., steeds weer anders. Heb je trouwens wel je wasgoed terug gekregen later (van die man die je wasgoed niet meer kon vinden) ? liefs van mij

• 25 Juli 2016 - 23:22

Helen:

Hey Beer en Char, Hong kong lijkt mij echt een plek om nog eens terug te komen (al is het maar om je was te halen :p). Maaruh... je loopt nog steeds een btje achter met je blog :). geeft nix hoor, dan hebben we nog iets te goed :).
    Geniet nog maar van het laatste stuk! Liefs, Chris en Helen

• 28 Juli 2016 - 08:55

Rox:

Dude, hoe is het afgelopen met de was?!!
    Enne achtbanen op een klif langs de zee? Doe ff normaal!!

Klinkt wel als een heerlijke stad