Noordelijk Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu Noordelijk Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu

Noordelijk Thailand

Blijf op de hoogte en volg Charley

03 Juli 2016 | Thailand, Chiang Mai

We waren dus aangekomen op Koh Samui, een eilandje in Thailand. De eerste dag huren we een scooter en gaan we op verkenning. We beginnen bij Bophut het vissersstadje met schattige straatjes en overprijsde restaurants. Vervolgens gaan we naar een groot boeddhabeeld dat boven aan een trap staat. Aangezien we boeddha's nog niet zat zijn gaan we door naar het boeddhapark Wat Plai Laem. Hier staat een grote en dikke maar wel gelukkige boeddha, een boeddha met 18 armen en een tempel in een Lotusbloem. Helaas moeten de schoenen hier uit, en moeten we ons maneuvreren door de duivenpoep. Op de terugweg stoppen we nog bij de Makro en de Tesco, een best gezellig uitje. Op onze kamer vertoeven is trouwens ook geen straf. We hebben een mega bed en een flatscreen tv. Elke avond een filmpje en elke ochtend kunnen we live de NBA finals kijken.
Deze dag gaan we met onze scooter op zoek naar de vele watervallen die Samui rijk is. De eerste waterval is mega toeristisch. Je kan hier zelfs met een tijger op de foto en een ritje maken op een olifant. Beide slaan wij over. De tweede waterval is een lange en helse klim. 45 min later komen we lekgeprikt en uitgeput bij de top. Na deze klim gaan we lekker naar het hotel om een paar baantjes te zwemmen.
Het weer is inmiddels bij getrokken, maar niet echt perfect strand weer. We slaan Koh Tau daarom over en gaan terug naar Bangkok om vanuit daar naar het noorden te reizen.
Dat blijkt nog een hele wereldreis opzich. We worden 11uur in de ochtend opgehaald door een busje die ons bij de ferry afzet. Aan de andere kant van het water worden we door een ander busje opgepikt en bij een restaurant gedropt. Hier wachten we twee uur voordat de nachtbus ons oppikt en om 6 uur s'ochtends afzet in Bangkok. We zijn niet van plan hier te blijven dus 3 uur later zitten we in de bus naar Ayuthaya. Als we eenmaal in ons hotel zijn storten we op ons bed en hier komen we tot het avondeten niet meer van af.
Ayuthaya is een stadje met veel oude tempels. We huren een fiets om al dit moois te verkennen. Bij de eerste tempel, Wat Phra Mahathat, kopen we een 6 tempel pas. Deze tempel staat bekend om het boeddha hoofd dat in een boom gegroeid is.
Verder bezoeken we nog de Wat Thammikarat, de Wihaan Phra Mongkhon Bophit, de Wat Phra Si Sanphet, de Wat Phra Ram, de Wat lokayasutharam en de Wat Chai Wattanaram. Om de laatste tempel te bereiken wagen we ons leven door over de snelweg heen te fietsen.
In de avond is het hier uitgestorven, exht een groot contrast met Bangkok. De tuktuks zijn hier ook heel anders, net een ruimteschip. Wel is het hier weer ouderwets bloedheet. We fietsen veel kilometers en komen oververhit aan in ons hotel. In de avond is er een regenbui die ons verkoeling biedt.
Aangezien we alle tempels wel hadden gezien gingen we de andere kant van Ayuthaya bezoeken, op naar de floating market. Op de helft van onze tocht komt Beer helaas met een lekke band te staan. Gelukkig hoeven we niet heel lang met de fiets aan de hand. We vinden een garage voor scooters die ook bereid is onze band te plakken. Er breekt grote paniek uit als er een mega duizendpoot tevoorschijn komt, met hamers en stalen pijpen wordt er op gejaagd. We betalen omgerekend een euro voor de geplakte band en gaan weer op weg. We komen aan bij de floating market. Een erg toeristisch dorpje op het water. We worden rond gevaren in een bootje dat zich verplaats door met een slang water voort te spuwen. Er zijn hier verschillende winkeltjes en restaurantjes op een soort van vlonders gebouwd. Na een rondje en het voeren van erg glibberige vissen gaan we weer terug. Geen lekke banden deze keer, en ook de snelweg overleven we. We bezoeken nog een mini mall en daarna is het tijd om door te reizen naar Chang Mai. Met een klein bootje varen we het riviertje over en komen we bij het treinstation. Hier zullen we met de nachttrein onze reis voortzetten. We krijgen beide een heerlijk bedje en maken ons klaar voor de reis.
Bij aankomst worden we opgewacht door een grote haag taxi chauffeurs. We nemen na wat onderhandelen een red truck taxi. Deze taxi's zijn uniek hier in Chiang Mai en erg relax. Na een korte pitstop in ons hotel lopen we naar het consulaat van Myanmar om ons visum aan te vragen. Verder doen we niet zoveel en rusten we wat uit. Uitgerust en wel gaan we naar Central festival, een mall net buiten de stad. We vermaken ons hier prima. We shoppen, we eten en we bezoeken de bios. Avondeten doen we in onze favo tent Aroy Dee.
Deze ochtend staan we vroeg op want we worden opgehaald door het busje van het Nature Elefant Park. In het busje wordt ons een documentaire laten zien over hoe olifanten mishandeld worden tot ze zo ver zijn om trucjes en kunstjes te doen. Erg confronterend. Gelukkig is daar het Nature Park die deze olifanten een tweede leven geven. Bij binnenkomst mogen we deze prachtige en immense beesten voeren. Een hilarisch tafereel, als de olifanten met hun slurf het eten uit je handen trekken. Vervolgens lopen we een rondje over het park waar we verschillende olifanten leren kennen. We mogen ze aaien en knuffelen. Ook bezoeken we de nieuwste aanwinst, een kleintje van één maand oud, aah. Nadat we zelf gelunched hebben, totaal vegetarisch, doen we de olifanten in bad. Nadat we nog een paar families hebben leren kennen is het tijd om naar ons hotel terug te gaan. Al met al een erg bijzondere ervaring.
Volgende dag alweer in chiang mai. We bezoeken een paar tempels in de stad voordat we opgehaald worden voor de volgende excursie: ziplinen. In de jungle een stuk buiten de stad zijn verschillende parcours uitgezet. Wij doen het golden parcours bij eagle zipline. We zijn met een klein groepje van zes en een paar erg enthousiaste medewerkers. De eerste twee ziplines staan ik nog te trillen op m'n benen, maar daarna is het vooral genieten. We glijden, we vallen, we klimmen en klauteren ons een weg door de jungle. Met eind spektakel een vrije val van 40 meter. Dood eng. Maar voldaan en uitgeput van deze adrenaline rush gaan we weer terug naar het hotel. Vanavond eten we Mexicaans, omdat zelfs pad Thai soms je neus uit komt. Vroeg naar bed want de excursie pret is nog niet afgelopen.
7 uur worden we opgehaald voor onze tour naar Chiang Rai en omgeving. Onze eerste pauze is bij de hotsprings, waar locals eitjes verkopen die je in de hotsprings kan koken. De tweede stop is bij de bekendste tempel van Chiang Rai: Wat Rong Khun. Een grote en witte tempel. Echt heel mooi gemaakt. Vervolgens gingen we door naar de golden triangle. Ook wel drie landen punt genoemd. Thailand, Laos en Myanmar zijn hier. Hier hadden we even tijd voor onszelf en relaxte we lekker in de zon voor we naar de laatste stop gingen. De long neck tribe. Zoals de naam al doet vermoeden wonen hier stammen met de zogenaamde lange nekken. De meisjes en vrouwen dragen zware ringen om hun nek zodat hun nek langer lijkt. Voor hun een schoonheidsideaal. Heel indrukwekkend om te zien hoe deze stam nog compleet anders leeft. Na dit bezoek rest ons nog de terug weg naar chiang mai.
De volgende dag verlaten we chiang mai en rijden we naar Pai. Deze weg bevat zo'n 762 bochten dwars door de bergen. Een pittig maar prachtig ritje. Het is namelijk prachtig groen en de bergen maken het prachtige uitzicht helemaal af. Het dorpje Pai ligt zelf in een vallei en heeft dus een mooie setting. Het dorpje is erg klein maar de omgeving schijnt super te zijn. Na een nachtje slapen gaan we op onderzoek uit. We huren een scooter en scheuren weer heerlijk over de wegen. Het uitzicht blijft prachtig, en verveeld eigenlijk nooit. Eerste stop de Pai canyon. Mooie rotsige omgeving met grote kloven. We blijven maar op het toeristische pad, want sommige padjes zijn wel heel smal. We rijden door naar de Pambok waterval, we wagen ins leven als we over een krakkemikkig bruggetje lopen. Helaas begint het bij aankomst te regen en moeten we schuilen in een grot. Hier dus helaas niet gezwommen. Maar niet getreurd we zetten onze reis door naar de Mo Paeng waterval. We nemen een binnen weggetje met groene velden en hoge bergen. Als we afstappen voor een foto van het Panorama uitzicht horen we enkel het geluid van de bellen van de aanwezige buffels. Aangekomen bij de waterval klauteren we ons helemaal naar boven waar we ons in het water neer laten ploffen. Na wat gespetter gaan we glijdend en vallend weer naar beneden. We relaxen nog even in de tuin van ons hotel voordat we naar de night market gaan. Hier proppen we ons ouderwets vol met verschillende hapjes. Je kan trouwens je horloge erop gelijk zetten: 8 uur valt er een bui. Gelukkig zijn we dan al volgepropt en kunnen we snel terug naar het hotel.
Op onze scoot gingen we weer op verkenning. Via de 1095 richting Mae Hong Son op zoek naar de Sai Ngam hot spring. De weg was wederom prachtig, over een gloednieuw geasfalteerde snelweg. Als de snelweg af zijn en onze weg voortzetten op een klein zijweggetje begint het avontuur pas echt! Een eeg bergachtig en heuvelachtig bochtige weggetje brengt ons naar de hotspring. Eenmaal aangekomen blijken we de enige te zijn in een prachtig en klein meertje. We nemen een duik, en wat een aangename temperatuur. Na wat gebadderd te hebben wordt onze rust verstoord door andere aanwezige en gaan we er vandoor. We relaxen de rest van de dag aan een zwembad, waar we heerlijk eten en wat heftige potjes Ping pongen.
We gaan weer Terug naar Chiang Mai met de mini van. Eerst moesten de tassen op het dak gebonden worden. Aangekomen in Chiang gaan we opnieuw naar het shopping centrum
aangezien een groep honden mijn schoenen getransformeerd hebben naar heuse instappers zonder veters. Dus nu mogen we op schoenen jacht, ik kan me ergere tijdverdrijf bedenken.
De volgende ochtend vertrekken we naar het vliegveld. Op naar Myanmar

• 07 Juli 2016 - 16:51

Hettie: