Lovely Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu Lovely Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu

Lovely Laos

Blijf op de hoogte en volg Charley

22 April 2016 | Laos, Luang Prabang

Waar waren we gebleven, o ja op weg naar Laos. Dit ging allemaal wat minder smooth dan gepland. Ik denk dat we uiteindelijk in vijf verschillende voertuigen hebben gezeten. We begonnen relax met twee minivans, waarvan we eentje helemaal tot onszelf hadden. We werden gedropt bij de grens, hier kochten we onszelf Laos binnen. Aan de Laos kant stond een kleine tuktuk die ons verder zou vervoeren. Wij twee, een Fransman, drie Backpacks en drie rugzakken werden er ingepropt. Niet veel later werden we op het volgende voertuig gezet; een scootertje met een houten zijspan. Ik mocht achterop de scooter plaatsnemen maar Beer en onze Franse vriend werden met alle tassen in de zijspan gegooid. We keken elkaar aan en lagen een paar minuten in een deuk. Maar ja hier deden we het voor, het reizen, dit zullen we nooit meer vergeten. Voor een moment voelde we ons ook een met de locals. Onze laatste voertuig was een slowboot die ons naar de 4000 Islands bracht: eindbestemming Don Det. We vonden een simpele bungalow met prachtig uitzicht over de sunset en de Mekong rivier. In onze hangmat op onze veranda genoten we intens.
Deze avond aten we in een lounge bar die de hele avond afleveringen van Friends afspeelde, puur relax. Voor ons trouwens de eerste tv in maanden.
De volgende dag huren we een fiets om op verkenning te gaan. Don Det is een minuscuul eiland waar vooral backpackers te vinden zijn. Wij fietsen een eiland verder naar Don Khon. Hier gaan we op zoek naar watervallen en het strand. We nemen ergens de verkeerde afslag en zetten onze trip voort via verwilderde paadjes waar volgens mij niet gefietst hoort te worden. We ontwijken bosjes en bukken voor laaghangende takken, maar komen heelhuids aan bij de Lhi Pi waterval. Deze waterval is wellicht niet hoog, maar maakt het goed in breedte en de verschillende levels. Als we verder lopen komen we bij een strandtent, net als bijna alles in Don Det, is het gemaakt om te relaxen. We liggen op heerlijke kussens in een schattige bungalow met uitzicht op de rauwe rotsen, we zien verschillende vogels komen en gaan en ondertussen eten we wat. Daarna naar het strand, we mogen nu ook eindelijk zwemmen in de beroemde Mekong rivier. Maar niet te ver want het is dichtbij de waterval en de stroming is heftig. We vervolgen onze fietstocht over Don Khon en dwalen over paden dwars door de jungle, we fietsen over bruggetjes waar drie kwart van de planken mist, we komen oog in oog met een paar buffels die in het water staan, en worden gruwelijk aangevallen door kleine puppy's en kuikentjes. We eindigen bij de Tad Khone Pa, met een houten wiebelbrug komen we over de rivier en hebben we spectaculair uitzicht. Nu snel naar huis om te genieten van de sunset vanaf onze veranda. Deze heerlijke dag sluiten we af met een potje kaarten en de nodige cocktails.
Omdat het relaxen ons wel bevalt, en omdat het deze dag bloedheet is, verblijven we de hele dag aan het zwembad in Don Det. Naast zonnen, zwemmen en eten doen we vrij weinig. Lekker!
Als we de volgende dag wakker worden moeten we dit paradijsje weer verlaten, met de boot genieten we nogmaals van het uitzicht en pakken we de bus naar Pakse. We delen deze bus met 60 mensen terwijl er stoelen zijn voor 50. Een deel zit op plastic kinderstoeltjes in het gangpad. Gelukkig was Berend snel genoeg en zaten wij op een prima stoel. De airco was helaas een ander verhaal. Pakse werd voor ons een kort bezoek, dezelfde avond gingen we met een sleeping bus naar Vientiane. Deze bus had heuse stapelbedden, weer een ervaring op zich.
Vientiane is de hoofdstad van Laos, maar er is echter niet bijster veel te doen. Wat ons verblijf leuk maakt is het Lao New Year. De Laotianen vieren dit doormiddel van harde muziek en watergevechten. Overal worden grote boxen op straat gezet en hoor je verschillende liedjes door elkaar heen. De wegen zijn overvol met pick-up trucks, waar mensen met een emmer vol water achter in de laadruimte zitten. Met kleinere emmers en waterpistolen wordt iedereen in de buurt nat gemaakt. Het gevaar houdt hiermee niet op. Groepen met jongere staan op straat in opblaasbadjes met tuinslangen en noem maar op paraat om je zeiknat te krijgen. Niemand is te vertrouwen, zelfs die lieve bejaarde vrouwtjes blijken opeens erg sterk en snel als ze met emmers vol achter ons aan rennen. Wij besluit een stukje de stad uit te gaan en het Bhudda park te bezoeken. Ook hier is het feest, en kleine kermis zorgt voor de festiviteiten. Met een pistool kan je drankjes om ver schieten en met dartpijlen kan je ballonnen lek gooien. Super grappig. Het Bhudda park zelf is minder groot dan gedacht maar nog steeds erg mooi. In dit grasveld staan honderden Bhudda beelden, allemaal verschillend. Terug in de stad weten we het waterfestijn best goed te ontwijken. In de avond bezoeken we de Night market, naast een grote markt is hier ook een grote partytent, inclusief brandsproeiers die de hele dag aan staan. Alsof je nog niet nat genoeg wordt komen er twee watertanks langs om de boel nog is goed op z'n kop te zetten.
De dag erna doen we een stadstour. We bezoeken meerdere tempels, we blijken niet de enige te zijn. Het nieuwe jaar wordt ook gevierd door alle beelden in de tempels een 'washing' te geven. Met behulp van plantjes worden de beelden besproeid met water. Het is dus een stuk drukker dan we gewend zijn, maar geeft goed inzicht in het geloof van de Laotianen. Ook bezoeken we de Patuxai, de Arc de Triomphe van Vientiane. Vervolgens gaan we naar Pha That Luang. Een grote gouden tempel. Naast deze tempel is voor de gelegenheid een markt opgezet met veel lokaal eten. We vinden dit altijd erg leuk om te proberen, het blijft spannend omdat je eigenlijk nooit echt weet wat je gaat eten. Engels wordt hier nauwelijks gesproken, maar met handen en voeten komen we een heel eind. Uiteindelijk zitten we voldaan in de schaduw met lekker (veel) eten. We nemen een tuktuk naar huis, maar in de stad komen we vast te staan in de file. Had ik al gezegd dat new year hier vier dagen gevierd wordt.. Vier dagen lang een waterfestijn. Wij staan dus in de file in onze open tuktuk, als een pure prooi. Er is geen ontkomen aan als een groep jongens met meerdere emmers ons te grazen neemt. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel lekker verkoelend zo in de warmste maand van het jaar. Bij ons hotel aangekomen ruimen we alle dierbare spullen op en gaan we de straat op. We zijn gewild als slachtoffer, en binnen no time zijn we helemaal doorweekt en zijn onze gezichten en armen geverfd.
De derde dag van het new year feest reizen wij door naar Vang Vieng. Vang Vieng is een klein dorpje met verschillende activiteiten. De eerste dag doen wij eigenlijk vrij weinig. De tweede dag in Vang Vieng gaan we wat meer op onderzoek uit, zo lopen we een paar kilometer waar we op een berg kunnen genieten van het uitzicht. Nog een paar kilometer verder is een grot. Tijdens het lopen zijn we een beetje stil van het uitzicht. Meerdere grote rotsen/bergen staan aan de horizon.
De laotianen zijn nog wild aan het feesten en verschillende soorten muziek komen je nog steeds tegemoet. En ja, we worden nog steeds nat gespetterd. 17 april de festiviteiten voor het new year zijn gestopt en wij besluiten wat actiefs te gaan doen. Vroeg in de ochtend nemen we een tuktuk naar de Blue Lagoon, een meertje dicht bij een van de grotten in Luang Prabang. Wij zijn de eerste die het (ijskoude) water betreden, maar niet veel later worden we vergezeld door vele Aziaten. Het meer is eigenlijk een grote speeltuin, met schommels, slingers en bomen waar je vanaf kan springen. Echt een klein feestje. Na een paar uur gaan we opweg naar de activiteit die Vang Vieng op de kaart heeft gezet: tuben. Met een binnenband van een vrachtwagenwiel, worden we enkele kilometers verderop op de Mekong gedropt. De bedoeling is dat je je door de stroming mee terug naar het dorp laat nemen, onderweg zijn er barretjes die je letterlijk naar binnen hengelen. Het uitzicht is wederom echt prachtig, en het geheel heeft iets super relaxt. Lekker dobberen en veel meer hoeven we niet te doen. Iets meer dan 3 uur later komen we terug in het dorp. Na een avondmaal is het wederom tijd om de tassen in te pakken en ons klaar te maken voor onze laatste stop in Laos: Luang Prabang. De rit brengt ons naar de toppen van de bergen, slingerend komen we uiteindelijk aan.
In Luang Prabang zijn wel 80 tempels, het kleurt dan ook oranje door de vele monniken die hier door de stad lopen. Verder is het een schattig stadje waar Laotianen hun huis ook wel fungeert als winkel, restaurant of kapper. Soms zit je dus in de woonkamer een hapje te eten, dit is erg gezellig en de mensen zijn ook ongelofelijk vriendelijk.
Zoals ik zei 80 tempels, daar moeten een paar van bezocht worden. We gaan naar een die als de mooiste wordt beschouwt: Wat Xieng Thong (vertaald naar tempel van de gouden stad). Deze tempel is echt beeldschoon, hij is beschilderd met goud verf en met mozaïek van verschillende kleuren glas zijn de muren prachtig versierd. Maar de volgende tempels die we bezoeken doen er eigenlijk niet voor onder. Terwijl we langs de Mekong lopen beseffen we ons maar weer hoe gelukkig we zijn dat we dit allemaal mogen ervaren.
Deze ervaringen geven we rustig een plekje als we de volgende dag relaxen aan het zwembad van een van de vele ressorts. In de avond wordt Beer op echt Laotiaanse wijze geknipt en struinen we als typische toeristen de night market over op zoek naar souvenirs en proppen we ons vol met lekkernijen.
De wekker staat deze ochtend weer lekker vroeg, namelijk 5 uur. Luang Prabang staat bekend om de aalmoes ceremonie en die willen wij niet missen. Monniken komen in de ochtend uit hun tempels om aalmoezen te ontvangen van de locals, vaak in de vorm van rijst. Een hele mooie en rustige ceremonie, erg bijzonder om mee te maken. Niet veel later staat de volgende activiteit op het programma: Kuang Si waterval. We delen onze tuktuk met twee Britse meisjes die we al eerder in Vang Vieng hadden ontmoet. Tips werden over en weer uitgewisseld en we kletsen over van alles en nog wat. De tuktuk rit vliegt voorbij. Voordat we onze klim naar de waterval beginnen betreden we eerst een opvangcentrum voor beren. Deze beren zijn gered uit de handen van stropers en handelaars en hebben nu alle ruimte om te leven. Een heel mooi initiatief. Dan beginnen we onze route. Deze waterval is ver uit de mooiste die we ooit gezien hebben. Het water is een magische kleur blauw en de waterval bestaat uit meerdere plateaus waardoor het lijkt of je verschillende watervallen bezoekt. Deze watervallen zijn breed in plaats van hoog. Aan het eind van de klim is de hoofdwaterval, dit is een hele hoge waterval. We probeerde nog naar de top te klimmen, maar het was super warm en we werden door insecten opgegeten. We gaven op en gingen in een van de beekjes zwemmen. Heerlijk verfrissend.
Terug in het stadje besloten een massage te nemen. Een uur later kwamen we er herboren weer uit.
Als afsluiter van Laos gingen we de laatste avond heerlijk uit eten bij een super relax restaurant met uitzicht over de Mekong en liepen we voor de laatste keer over onze absoluut favoriete night markt. In ons hotel werden de tassen weer ingepakt want morgen reizen we door naar Vietnam.

Heel Laos was allemaal wat relaxter. We namen voor onze plekken wat meer de tijd en kwamen hierdoor lekker tot rust. Dit is ook broodnodig aangezien onze rust flink verstoord gaat worden in Vietnam.
Stay tuned

• 25 April 2016 - 00:09

Hettie:

Wat een ervaringen en die raken jullie ook nooit meer kwijt ! xx

• 12 Mei 2016 - 12:11

Josje:

Wat heerlijk weer allemaal, zo relaxed. Hahahaha had je het over iets actiefs doen, zit je met je billen op een autoband in het water, heeeel erg actief inderdaad ;) Maar wat grappig dat je dan zo wordt binnen gehengeld.
    Ook dat nieuwjaar daar, met dat waterfestijn, geweldig! Dat is wel fijn als het zo warm is.
    En die watervallen..... aaaargh, ik wil ooooooooook
    Straks weer even jullie Vietnam verhaal lezen, ga ik me weer op verheugen (eerst weer even aan het werk ;) )
    Liefs, Jos