Beestenboel en eilandhopping - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu Beestenboel en eilandhopping - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu

Beestenboel en eilandhopping

Blijf op de hoogte en volg Charley

04 April 2016 | Maleisië, Langkawi Islands

Het is al weer een tijd geleden dat ik een verslag heb geplaats, maar we hebben in de tussentijd niet stil gezeten dus hier komt ie.
Vanuit Taman Negara vertrokken we met de bus naar Cameron Highlands. Cameron Highlands is het thee gebied van Maleisië, met meerdere theeplantages en fabrieken. Naast theeplantages zijn er ook veel aardbei boerderijen en groente kwekers. Wij zaten in het kleine en schattige stadje Tanah Rata. Naast een kleine winkelstraat niet een heel boeiende plaats.
Om onszelf toch te vermaken boekten we een tour om de omgeving te bekijken. Met deze tour bezochten we als eerst een vlinder tuin, waar onze aandacht vooral naar de reptielen ging. Vervolgens door naar de theeplantage, waar we van het prachtige uitzicht konden genieten terwijl onze gids vertelde over de theeplanten. We bezochten ook een thee fabriek, super leuk om te zien. En vervolgens dronken we een lekker kopje thee. Ook bezochten we een mossy forest, een aardbei fabriek en een hoge berg waarvan de naam mij even ontschoten is.
Vanuit Cameron Highlands namen we de volgende bus naar Kuala Besut, een klein havenplaatsje. Dit plaatsje was onze tussenstop alvorens we op een boot stapte naar onze eindbestemming: Perhentian Islands.
Perhentian bestaat uit twee eilanden Kecil en Besar (Klein en groot). Wij hadden ons resort op het kleine eiland, een prachtig hutje in nog geweldigere omgeving. Bij elke maaltijd een schitterend uitzicht over het water, waar in de avond je kon genieten van de zonsondergang.
Perhentian staat bekend om zijn bounty stranden en het heldere water waar je erg goed kan snorkelen. Het grooste avontuur van deze dag was een lekker strand vinden. Na een overheerlijk buffet ontbijt gingen we naar het privé strand van ons resort genaamd: Golden Sand Beach. Klinkt al veelbelovend toch?! Nou hier hadden we dus geen snorkelset nodig, het water was zó helder en de vissen zo nieuwsgierig, of noem het brutaal, dat we binnen no time omringd waren door vele vissen. En we hoefde niet eens met ons hoofd onder water om hiervan te genieten. Tuurlijk hebben we nog gesnorkeld om ander moois te ontdekken. Niet veel verder vonden we Nemo in z'n anemoon. Super tof! Na het snorkelen gingen we op avontuur naar het volgende strand. Op beide eilanden zijn tussen de jungle meerdere strandjes te vinden, wij besloten via de rotsen en jungle opzoek te gaan naar verlaten strandjes. Na wat geklim en geklauter kwamen we aan bij een prachtig klein bounty strand dat werd afgeschermd door meerdere rotsen en waar we geen last hadden van andere toeristen. Heerlijk! Tijd om te relaxen.
De volgende dag waren we nog niet klaar met het snorkelen en gingen we op snorkel excursie. Bij het Lighthouse zagen we prachtig koraal en vele kleurrijke vissen, bij turtle beach zagen we een zeeschildpad van een meter groot, en bij Shark point ... helaas geen haaien. Erg jammer maar het was waarschijnlijk iets te druk. Maar als de motor uitging bevonden we ons letterlijk in een zee van rust. Beer en ik hadden het voordeel dat we als een van de weinige ook echt goed kunnen zwemmen, de rest dobbert met zwemvesten dicht bij de boot. Wij zwemmen een stukje verder, op deze manier voelt het toch nog als privé tour. In de avond gingen we naar long beach, het uitgaan en backpackers gedeelte van de Perhentians. Dit ligt precies aan de andere kant van het eiland, je komt er door een tocht door de jungle. In alle rust liepen we tot onze weg werd gekruist door een varaan zo groot als een hond.. Okeee, gelukkig was die erg bang voor ons en rende die het bos in. Uiteindelijk veilig aangekomen bij Long Beach aten we met onze voeten in het strand, en bijna in de zee, een heerlijk vers gevangen visje. Voor de verandering geen zonsondergang maar de opkomst van de maan. Net zo magisch hoor. Ook werden we vermaakt met een vuurshow. Op de terugweg gelukkig geen varanen, alleen kleine kikkertjes.
Onze laatste dag alweer op dit tropische paradijs. Met een watertaxi besloten we naar het grote eiland te gaan, naar Turtle Beach. Wauw wat een prachtig wit strand en zulk mooi blauw water. We liggen onder een palmboom en vermaken ons prima, de rust wordt zo nu en dan verstoort door een nieuwsgierig krabbetje of een hyper eekhoorntje. Mensen zijn hier nauwelijks, en de vissen zijn hier ook niet te bekennen. Onze watertaxi brengt ons aan het eind van de middag naar Long Beach, zodat we hier ook overdag van kunnen genieten. Je kan hier meters het water in lopen voordat je moet zwemmen, het is hier wel een stuk drukker door het komen en gaan van watertaxis. Over rust gesproken, bij het ontbijt kwam er even een varaan kijken of alles wel goed ging. Daar was niet iedereen heel blij mee, toch beer? Om onze laatste avond goed af te sluiten liepen we nog een stukje over de pier. En krijg nou wat; een haai!! Een baby haai weliswaar, maar toch wij zijn blij! Ook omdat we niet in het water lagen natuurlijk, maar veilig op het droge.
En toen moesten we deze heerlijke plek verlaten. We hebben genoten van zon zee en strand. Een geweldige beleving.
Als tussenstop bleven we één nacht in Kota Baru. Vanuit dit plaatsje namen we het vliegtuig naar Langkawi, eiland nummer twee. Langkawi is een stuk groter en meer bewoond in vergelijking met de Perhentians. Onze vlucht duurde trouwens wel 50 minuten. Om niet veel later onszelf op het strand te plaatsen. Jammer genoeg zaten in de zee allemaal kwallen, dus lang kon je niet in het water blijven aangezien je steeds tintelingen voelde.
De volgende dag besloten we een scooter te huren, sorry moeders(en oma's). Dit is de beste manier om Langkawi te verkennen. Heerlijk toeren over het eiland op zoek naar verlaten strandjes, watervallen en veel ander moois. De wegen zijn vaak erg rustig en soms kom je meters ver geen ander voertuig tegen, de rust wordt soms verstoord door aapjes. Onze eerste stop zijn de Seven Wells, dit is een waterval met zeven meertjes. Om dit te bereiken mochten we weer honderden trap treden beklimmen. Helaas zijn we in het droogseizoen en kwam er maar een mager straaltje van af. Het leek ons leuk ook nog op de waterval te kijken, nogmaals een paar honderd trap treden op. Het uitzicht was vanaf hier prachtig. Het water stond hier iets hoger en je kon in de kleine meertjes zwemmen.
Na een lunch break stopte we bij een klein en schattig strandje, waar we rustig konden zwemmen zonder kwallen.
Aangezien de scooter ons erg beviel huurde we er weereen voor onze tweede dag. Deze keer reden we naar Oriental Village om daar de kabelbaan naar boven te nemen. Dit is de steilste kabelbaan van de wereld en de berg staat op 700 meter hoogte. Het uitzicht was adembenemend, het ritje eigenlijk ook maar meer uit angst. Op deze berg stond een Sky Bridge waar je over de jungle heen kon lopen, super stoer.Na dit avontuur zochten we de grond weer op en reden we naar de hoofdstad van Langkawki, Kuah. Dit was eigenlijk niet heel interessant dus gingen we terug richting ons hotel. Onderweg vonden we rijstvelden, een van die rijstvelden had schattige hutjes tussen de rijstplanten geplaatst waar je kon eten. Uiteraard namen we een rijstschotel.
De volgende dag vertrokken we met een ferry naar eiland nummer 3; Penang. Ons hotel zat in Georgetown, een schattig stadje dat op de UNESCO wereld erfgoed lijst staat. Je vindt door de stad heen oude en karakteristieken gebouwen en tempels. Na een stadstour gingen we in de avond chillen in de bios.
Aangezien Penang groter is dan Georgetown gingen we de volgende dag 7 km verder naar de Kek lok si tempel. Dit is het grooste boeddhistische tempelcomplex van Maleisië. Je vindt hier meerdere tempels, Boeddha beelden en klokkentorens. Het was echt schitterend. Toen was het weer tijd om onze spullen bij een te rapen en ons klaar te maken voor het volgende land: Cambodja. Natuurlijk werd er eerst nog even een goede maaltijd genuttigd, helaas werd de rust flink verstoord door het brandalarm dat afging. Alsof dit nog niet genoeg last gaf vielen alle rolluiken naar beneden. Super veilig aangezien we nu opgesloten zaten. Uiteindelijk werden we na een half uur bevrijd en konden we naar ons hotel.

*inmiddels zitten we al weer een paar dagen in Cambodja. Onze Cambodjaanse avonturen krijgen jullie nog van me tegoed.

• 05 April 2016 - 15:19

Roxanne:

Prachtige foto's en verhalen weer! Jullie maken met steeds jaloerser en jaloerser. Gelukkig nog maar 2,5 week tot we elkaar weer zien!

XX LOBI

• 08 April 2016 - 07:55

Helen Visser:

Wat een fantastische dingen allemaal, ziet r schitterend uit en klinkt goed! Xx

• 14 April 2016 - 16:36

Jos:

Weer een genot om te lezen, heerlijk hoor! Ik zou wel even om het hoekje willen kijken, hoewel...... niet alleen maar even kijken, maar ook om mee te maken.
    Wat eng hè, die varaan. Gelukkig was hij bang voor jullie en rende hij weg. Wat moet je beginnen anders, brrrr.
    Dat eten lijkt me errug fijn, het water loopt me in de mond hahaha
    Hè leuk, ik mag het volgende verhaal meteen lezen, ik loop achter ;)
    XX