Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Charley Kranstauber - WaarBenJij.nu

Malaysia

Blijf op de hoogte en volg Charley

20 Maart 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Twee uur later dan gepland kwamen we om half elf aan op het station in Melaka. Met de taxi zouden we naar ons guesthouse rijden, maar niet voordat we ergens een ATM gevonden hadden. Dit bleek nog een flinke uitdaging aangezien alles al dicht was. Maar na de nodige stress kwamen we uiteindelijk aan in ons guesthouse. Een uiterst vriendelijke man leidde de weg en toen konden we eindelijk slapen.
In de ochtend maakten we kennis met de eigenaar, een goedlachse en zeer vriendelijke man. In zijn krant stond geschreven dat er een hittegolf Maleisië aandeed. In Melaka zou het dan ook 35 graden zijn. Nou dat hebben we gevoeld.
Melaka is trouwens een schattig stadje met een Nederlands tintje. Zo is er de Jonker straat en de Heeren straat, deze komen uit op Holland square. Dit plein heeft een gebouw genaamd het Stadthuis en een heuse molen. Op dit plein staan ook allemaal Trishaws. Dit zijn driewielers waar je als toerist in rond gereden kan worden. Deze Trishaws geven veel sfeer aan Melaka. Ze waren namelijk versierd in een bepaald thema; Hello Kitty, Frozen, Minions, Superman etc. Actiepoppen, knuffels, slingers, bloemen, lichtjes en glitters, je kan het zo gek niet bedenken maar ze waren er mee versierd. Vooral in de avond als de lichtjes aangingen en de muziek op vol volume stond was het een gezellige bedoening.
Om aan de warmte te ontsnappen zochten wij verkoeling in de shoppingmalls. Net als Singapore heb je hier mega malls, ze staan hier in een driehoek en zijn alle drie verbonden met bruggen. Je kan hier dagen rondbrengen zonder daglicht te zien. Omdat we het shoppen een beetje zat werden zijn we de bioscoop ingedoken. Voor 6 euro heb je twee kaartjes in een heerlijk verkoelde bioscoopzaal.
In het weekend veranderd Jonker Street in een night market, met heel veel eten, gadgets en kleren. Een drukte van jewelste, want naast de toeristen komen ook alle Maleisiërs hier op af. Naast het eten kwamen zij natuurlijk voor de karaoke, op een groot podium lieten meerdere inwoners hun zangkunsten horen. Oordopjes waren geen overbodige luxe.

De volgende dag hebben we wat meer door de stad gelopen. Uiteindelijk eindigde we toch weer in de mall, deze keer om in de spelletjeshal een balletje te schieten.
In de avond aten we heerlijk op de night markt, voordat we het door hadden was het weer tijd om onze tas in te pakken. Want de volgende ochtend zouden we de bus nemen naar Kuala Lumpur.

Met de bus en daarna de trein kwamen we aan in Kuala Lumpur. Ons hotel zat net als Singapore en Melaka midden in Chinatown. Deze wijkjes zijn meestal erg sfeervol en voorzien van een leuke markt.
Kuala Lumpur is hier geen uitzondering op, een overdekte Central Market en een markt in onze straat zorgde voor genoeg keuze aan eten, drinken en souvenirs. Een paar straten van ons hotel zat een hele grote markt met (nep) schoenen, tassen en horloge etc. Dit was een redelijk chaotisch en drukke markt, maar dat was ook de charme

Na een heerlijke nacht in ons iets te luxe kamer was het tijd om wat meer van de stad te zien. We begonnen met de toeristische trekpleisters als de Petronas twin towers, KL tower en het KLCC park. Vervolgens gingen we naar Bukit Bantang, een straat met alleen maar Malls. Ja dit komt wel erg vaak terug, we zijn ons hier van bewust. Maar deze keer gingen we niet voor het shoppen. Berjaya Times Square is namelijk niet een gewone mall, op de 5e verdieping loop je tegen een achtbaan aan, deze achtbaan loopt tot de 10e verdieping. Moet kunnen. Deze achtbaan is omringd door meerdere misselijkmakende attracties, een waar feest dus. Voor we er in mochten moest er even gecheckt worden of Berend er wel in zou passen, want het was gemaakt op Aziatische maten. Maar gelukkig hij paste net, dus yeah we konden de achtbaan in. Echt super gek om zo dicht langs winkeltjes, mensen en muren te gaan. Maar dit maakte het extra speciaal.
In de avond gingen we terug naar de Twin towers, hier werd een fonteinshow gehouden en de torens zijn nog veel mooier als ze verlicht zijn.

Onze laatste dag in Kuala Lumpur besloten we naar de Batu Caves te gaan. Dit ligt een halfuur van KL vandaan, de trein gaat snel, is koel en lekker goedkoop.
Het voelde alsof we mijlenver van KL waren, opeens stond er een super grote berg/rots en daar stonden verschillende standbeelden. In deze berg is een grot van zo'n 100 meter hoog en 400 m lang en in deze grot staan verschillende kleine Hindoetempels. Om deze grot in te komen moet je eerst 272 trappen omhoog klimmen en jezelf wapenen tegen de vele ondeugende aapjes. Aan het begin van de trap staat een goudkleurig standbeeld van Lord Murugan en dit beeld is 42 meter hoog, echt een heel bijzonder gezicht. Rondom de grot en de trap zijn dus heel veel aapjes, en als je niet goed oppast gaan ze er zo met je spullen vandoor. Onze spullen zaten veilig in onze rugzak dus wij vonden het wel grappig. Een gezin die een plastic tasje droeg, vond dat minder want die aapjes trokken gewoon die tas uit hun handen. De aapjes voelden zich heerlijk op hun gemak, en sommige zaten op de trap alsof de tempel voor hun persoonlijk was gemaakt.
Veilig terug in KL aten we nog wat op de markt, en mochten de tassen weer ingepakt worden. De volgende dag zou onze reis zich verder voortzetten in het regenwoud: Taman Negara.

Een busrit van 4 uur bracht ons naar Kuala Tembeling waar we daarna de longboat pakten om 3 uur later aan te komen op onze eindbestemming: Kuala Tahan.
Deze boot was een attractie opzich en het uitzicht was prachtig, op de rivier dwars door het regenwoud. Onderweg zagen we vele vogels, aapjes en water buffels. Na een paar uur hadden we alleen een houten kont, en kwamen we aan bij de floating restaurants en de ingang van het nationale park. Hier werd ons het een en ander uitgelegd, vervolgens door naar ons resort. Klinkt spectaculair, was verder gewoon prima; een kamer met airco en een fijn bed.
Na het avondeten stond een Night walk door de jungle op het programma, ons werd geinstrueerd dat we een zaklamp mee moesten nemen. Er werd ons door de gids gevraagd om met onze zaklampen mee te zoeken naar dieren zoals spinnen, schorpioenen en slangen. Ik kon m'n schrik niet onderdrukken, ja ik hou niet van slangen. Maja, in principe waren we dus allemaal een gids. Beer en ik zijn hier blijkbaar niet voor gemaakt want we hebben niks kunnen spotten. Gelukkig was onze gids erg ijverig en zagen we meerdere schorpioenen, een sprinkhaan, een rups, wat spinnen(één hele grote), wat aapjes en een Slow Loris (cute!)
Na twee uur wandelen en spotten gingen we weer op weg naar ons resort.

Onze dagplanning was aardig vol, dus de wekker stond 7 uur. Na het ontbijt gingen we naar het park om een wandeling door het regenwoud te maken. Onze gids heette Mr. Herman en was een local die z'n hele leven bij het park gewoond heeft. Zijn kennis, enthousiasme en humor maakte onze tours nog een stukje leuker. Wij zijn ook een van de weinige die een vol pakket hebben gekocht, dus ons groepje bestond uit vier mensen. De andere twee waren twee gezellige Nederlandse dames. Al met al een prima gezelschap.
Voordat we op de top zouden aankomen moest de nodige klim gemaakt worden,uiteindelijk zouden we een stuk of 5000 treden moeten lopen (exclusief de off road weggetjes). Voordat we op de top aankwamen was er een pitstop bij de Canopy walk. Dit is een loopbrug van hout en touwen op zo'n 45 meter hoogte dwars door de jungle heen. Het wiebelde lekker heen en weer, maar het was een geweldige ervaring.
Nadat we bekomen waren van deze bruggen gingen we naar de Hill. Hier konden we van een mooi uitzicht genieten van het regenwoud.
Na onze lunch en een korte siësta was het tijd voor dagdeel 2. We gingen op bezoek bij een Orang Asli dorp, dit is een lokale stam dat in het regenwoud woont. Hier werd ons geleerd over hun manier van leven en jagen; met een blaaspijp. Dit mochten we even testen op een knuffelbeertje. Ik was waardeloos, maar Berend schoot in z'n 1e poging hup in het beertje z'n nek. Hier dwong hij veel respect mee af bij de mannen van de stam. En ook de huwelijkskandidaten werden aan z'n voeten geworpen.
De laatste activiteit van de dag was de Rapid Shooting, op een hout bootje door de rivier sjeesen. Na twee minuten waren we al zeiknat, maar dat was een welkome verkoeling. Nou ja zo verkoelend was het niet aangezien het water zo'n 28 graden was. Dit nodigde uit om een duik te nemen, voelde alsof we in een sauna aan het zwemmen waren, super lekker.
Deze enerverende dag sloten we af met een biertje met onze nieuwe vrienden.
Morgen kunnen we uitslapen voor we door trekken naar Cameron Highlands.

• 22 Maart 2016 - 17:18

Roxanne:

Haha ik heb weer genoten van je verhaal. Leg B maar aan de ketting, we willen hem natuurlijk wel met jou zien trouwen en niet met die dorpstrutjes ;-)
    Wat hebben jullie allemaal stoere dingen gedaan; schorpioenen? 5000 trappen? rapid shooting? Jullie durven!
    Fijn dat jullie na deze dagen eindelijk even kunnen genieten van een paar dagen ontspannen op het strand! (niet nog bruiner worden hoor, dan zien wij er in april nog witter uit!)

X <3

• 22 Maart 2016 - 22:58

Helen:

Char, wat schrijf je toch superleuk!
    Heeeeerlijk....slangen, spinnen. Echt iets voor jou. Vast wel warm 35 graden, naar voor jullie! Ik ben blij dat t hier stervenskoud is! Veel plezier maar weer lieverds. Xx

• 23 Maart 2016 - 19:41

Hettie:

Die achtbaan ook, geweldig ! Dat moeten ze hier ook doen. Ik weet alleen even niet bij welk gebouw, maar dat maakt niet uit. Jullie doen zo veel ! Ik dacht ik kijk alvast even bij Cameron Highlands en dat ziet er ook zo mooi uit ! Veel plezier ! xx

• 28 Maart 2016 - 14:19

Josje:

Wat heerlijk om steeds je verhalen te lezen. Wat doen jullie veel hè. En spannende dingen ook. Ik denk niet dat ik alles na zou doen hoor ;) Maar het klinkt allemaal als de tijd van jullie leven. Ik kan bijna niet wachten tot de volgende geweldige beschrijving. Geniet maar fijn verder! Dikke kussen